Statut
Załącznik
do Uchwały Nr 158/14
Sejmiku Województwa Mazowieckiego
z dnia 19 maja 2014 r.
Statut
Mazowieckiego Instytutu Kultury
Załącznik
do Uchwały Nr 158/14
Sejmiku Województwa Mazowieckiego
z dnia 19 maja 2014 r.
Statut
Mazowieckiego Instytutu Kultury
ROZDZIAŁ I
Nazwa, teren działania, siedziba
§ 1.
1. Mazowiecki Instytut Kultury, zwany dalej ,,Instytutem’’, działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406);
2) uchwały Nr 40/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 12 marca 2012 r. w sprawie połączenia samorządowej instytucji kultury pn. „Teatr Praga” z samorządową instytucją kultury pn. „Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki” w jedną instytucję pn. „Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki”;
3) uchwały Nr 158/14 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 19 maja 2014 r. w sprawie zmiany nazwy samorządowej, artystycznej instytucji kultury pod nazwą: „Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki” oraz nowego brzmienia jej statutu;
4) niniejszego Statutu.
2. Instytut może posługiwać się nazwą skróconą „MIK+”.
§ 2.
Instytut jest samorządową, artystyczną instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod nr. 34/12.
§ 3.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa, a terenem jego działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Województwa Mazowieckiego, a także zagranica.
§ 4.
1. Organizatorem Instytutu jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.
2. Instytut posiada osobowość prawną.
3. Bezpośredni nadzór nad Instytutem sprawuje Zarząd Województwa Mazowieckiego.
4. Ogólny nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
ROZDZIAŁ II
Zakres działalności
§ 5.
Przedmiotem działania Instytutu jest:
1) propagowanie dziedzictwa kulturowego;
2) realizowanie innowacyjnych projektów artystyczno-edukacyjnych;
3) prowadzenie badań analizujących stan kultury w regionie;
4) integracja środowisk twórczych i artystycznych.
§ 6.
Instytut realizuje zadania, o których mowa w § 5, w szczególności przez:
1) tworzenie i realizację projektów edukacyjnych i kulturowych, w szczególności koncertów, spektakli i widowisk teatralnych, wystaw, konkursów, festiwali, przeglądów artystycznych
i warsztatów, plenerów malarskich i fotograficznych w siedzibie i poza siedzibą Instytutu;
2) produkcję i koprodukcję oraz opracowywanie, w zakresie celów statutowych, utworów audiowizualnych, w szczególności filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, prezentacji multimedialnych, pomocy dydaktycznych i materiałów reklamowych;
3) upowszechnianie kultury filmowej polegające na organizowaniu przeglądów, festiwali oraz innej działalności kulturalnej i edukacyjnej związanej ze sztuką filmową;
4) animację społeczności lokalnych oraz wyszukiwanie i promowanie osób
o szczególnym potencjale kreatywnym;
5) wspieranie w ramach działań kulturalnych budowania kapitału społecznego i kreatywnego mieszkańców Mazowsza;
6) promowanie wolontariatu jako ważnego elementu otwartej instytucji kultury;
7) podejmowanie działań na rzecz rozwoju oferty kulturalnej w województwie mazowieckim;
8) inicjowanie projektów z zakresu nowoczesnego zarządzania w kulturze i edukacji dla świadomego odbioru kultury;
9) organizowanie szkoleń, seminariów i konferencji, w szczególności dla animatorów kultury
i pracowników instytucji kultury;
10) realizację misji eksperckich, w tym różnych form doradztwa merytorycznego dla twórców profesjonalnych i nieprofesjonalnych;
11) uczestnictwo w międzynarodowych projektach kulturalnych;
12) prowadzenie działalności wydawniczej;
13) promocję dziedzictwa kulturowego Mazowsza;
14) realizację zadań zleconych przez Zarząd Województwa Mazowieckiego.
§ 7.
1. Działalność Instytutu w zakresie realizacji profesjonalnych spektakli i widowisk
teatralnych, o których mowa w § 6 pkt 1 organizowana jest w oparciu o sezony artystyczne, na które ustala się plany repertuarowe.
2. Sezon artystyczny rozpoczyna się w dniu 1 września, a kończy się w dniu 31 sierpnia następnego roku.
§ 8.
Instytut wyodrębnia w swojej strukturze organizacyjnej jednostkę wyspecjalizowaną – Mazowiecki Fundusz Filmowy.
§ 9.
W realizacji zadań statutowych Instytut może współpracować z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświaty
i kultury, mediami, a także innymi osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.
ROZDZIAŁ III
Organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania
§ 10.
1. Organem Zarządzającym Instytutem jest Dyrektor Instytutu zwany dalej „Dyrektorem”,
2. Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
3. Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez Zarząd Województwa Mazowieckiego w trybie przewidzianym ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
§ 11.
1. Dyrektor organizuje pracę Instytutu i odpowiada za całokształt jego działalności.
2. Do zakresu zadań Dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie sprawami związanymi z działalnością statutową i administracyjną Instytutu;
2) podejmowanie działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zmierzających do funkcjonowania Instytutu na najwyższym poziomie;
3) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem i ochroną mienia Instytutu;
4) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej;
5) wydawanie zarządzeń, regulaminów i innych aktów wewnętrznych Instytutu;
6) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Instytutu oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy;
7) przedstawianie Zarządowi Województwa Mazowieckiego oraz właściwym instytucjom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych.
§ 12.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy nie więcej niż dwóch Zastępców Dyrektora, powoływanych i odwoływanych przez niego, za zgodą Zarządu Województwa Mazowieckiego.
§ 13.
Dyrektor może powołać i odwołać Radę Artystyczną jako organ doradczo-opiniodawczy w sprawach działalności Instytutu.
§ 14.
Dyrektor, w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Zarządu Województwa Mazowieckiego oraz działających w Instytucie organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców, nadaje Instytutowi regulamin organizacyjny, określając w nim w szczególności: strukturę organizacyjną Instytutu, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Instytutu, osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Instytutu, zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Instytutu, zasady zastępowania osoby kierującej Instytutem w czasie jej nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Instytucie.
§ 15.
1. Zarząd Województwa Mazowieckiego może powierzyć zarządzanie Instytutem Zarządcy, w trybie przewidzianym ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Do wyboru Zarządcy stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ,z późn.zm. ).
2. W przypadku powierzenia zarządzania Instytutem Zarządcy, wykonuje on odpowiednio uprawnienia i czynności przewidziane dla Dyrektora, o których mowa w § 10 ust.2, § 11, § 13, §14, § 16 ust.2, § 18 ust.1.
ROZDZIAŁ IV
Źródła finansowania
§ 16.
1. Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Plan finansowy sporządzany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r. poz. 885 z późn. zm. )
3. Działalność Instytutu finansowana jest w szczególności z :
1) wpływów z realizacji zadań, o których mowa w § 5 i § 6 Statutu;
2) wpływów ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
3) wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
4) dotacji podmiotowych i celowych z budżetu państwa lub Samorządu Województwa Mazowieckiego;
5) środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych zewnętrznych źródeł;
6) wpływów z prowadzonej przez Instytut działalności dodatkowej, o której mowa w § 20.
4. Samorząd Województwa Mazowieckiego przekazuje Instytutowi środki finansowe w formie dotacji:
1) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
2) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3) celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
5. Dyrektor Instytutu jest zobowiązany do pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania, o których mowa w ust. 3 pkt 5.
§ 17.
Zaciągnięcie przez Instytut kredytu lub pożyczki wymaga uzyskania zgody Zarządu Województwa Mazowieckiego.
§ 18.
1. Oświadczenia woli w imieniu Instytutu składa Dyrektor lub osoby przez niego upoważnione.
2. Główny Księgowy lub osoba przez niego upoważniona, składa podpis na dokumencie dotyczącym czynności prawnej, z której wynika zobowiązanie finansowe.
§ 19.
Organem zatwierdzającym sprawozdania finansowe, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm. ) jest Zarząd Województwa Mazowieckiego.
§ 20.
1. Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność inną niż działalność kulturalna, w zakresie zbieżnym z jego zadaniami statutowymi.
2. Środki uzyskane z dodatkowej działalności mogą być wykorzystane wyłącznie na realizację zadań statutowych Instytutu.
ROZDZIAŁ V
Przepisy końcowe
§ 21.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu może dokonać Sejmik Województwa Mazowieckiego na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
§ 22.
Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.
- Podpisał/a: Magdalena Denko
- Opublikował/a:
- Dokument z dnia: 7 lutego 2011
- Publikacja dnia: 7 lutego 2011