Statut

(Tekst jednolity opracowany na podstawie:

1) Uchwały Nr 158/14 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 19 maja 2014 r. w sprawie zmiany nazwy samorządowej, artystycznej instytucji kultury pod nazwą: „Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki” oraz nowego brzmienia jej statutu;

2) Uchwały Nr 150/24 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 17 grudnia 2024 r. zmieniającej uchwałę w sprawie zmiany nazwy samorządowej, artystycznej instytucji kultury pod nazwą: „Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki” oraz nowego brzmienia jej statutu.)

 

Statut

Mazowieckiego Instytutu Kultury

ROZDZIAŁ I

Nazwa, teren działania, siedziba

§ 1.

  1. Mazowiecki Instytut Kultury, zwany dalej ,,Instytutem’’, działa w szczególności na podstawie:
    1. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406);
    2. uchwały Nr 40/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 12 marca 2012 r. w sprawie połączenia samorządowej instytucji kultury pn. „Teatr Praga” z samorządową instytucją kultury pn. „Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki” w jedną instytucję pn. „Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki”;
    3. uchwały Nr 158/14 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 19 maja 2014 r. w sprawie zmiany nazwy samorządowej, artystycznej instytucji kultury pod nazwą: „Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki” oraz nowego brzmienia jej statutu;
    4. niniejszego Statutu.
  1. Instytut może posługiwać się nazwą skróconą „MIK”.

§ 2.

Instytut jest samorządową, artystyczną instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod nr 34/12.

§ 3.

Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa, a terenem jego działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Województwa Mazowieckiego, a także zagranica.

§ 4.

  1. Organizatorem Instytutu jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.
  2. Instytut posiada osobowość prawną.
  3. Bezpośredni nadzór nad Instytutem sprawuje Zarząd Województwa Mazowieckiego
  4. Ogólny nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

ROZDZIAŁ II

Zakres działalności

§ 5.

  1. Przedmiotem działania Instytutu jest:
    1. propagowanie dziedzictwa kulturowego;
    2. realizowanie innowacyjnych projektów artystyczno-edukacyjnych;
    3. prowadzenie badań analizujących stan kultury w regionie;
    4. integracja środowisk twórczych i artystycznych.
  1. Instytut działa na rzecz integracji europejskiej w zakresie zachowania wspólnego dziedzictwa kulturowego Europy.

§ 6.

Instytut realizuje zadania, o których mowa w § 5, w szczególności przez:

    1. tworzenie i realizację projektów edukacyjnych i kulturowych, w szczególności koncertów, spektakli i widowisk teatralnych, wystaw, konkursów, festiwali, przeglądów artystycznych i warsztatów, plenerów malarskich i fotograficznych w siedzibie i poza siedzibą Instytutu;
    2. produkcję i koprodukcję oraz opracowywanie, w zakresie celów statutowych, utworów audiowizualnych, w szczególności filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, prezentacji multimedialnych, pomocy dydaktycznych i materiałów reklamowych;
    3. upowszechnianie kultury filmowej poprzez prowadzenie kina studyjnego, projekcje filmów, organizowanie przeglądów i festiwali filmowych, seminariów, wykładów oraz spotkań z twórcami i specjalistami w dziedzinie sztuki filmowej, a także prowadzenie innej działalności kulturalnej i edukacyjnej związanej ze sztuką filmową;
    4. animację społeczności lokalnych oraz wyszukiwanie i promowanie osób o szczególnym potencjale kreatywnym;
    5. wspieranie w ramach działań kulturalnych budowania kapitału społecznego i kreatywnego mieszkańców Mazowsza;
    6. promowanie wolontariatu jako ważnego elementu otwartej instytucji kultury;
    7. podejmowanie działań na rzecz rozwoju oferty kulturalnej w województwie mazowieckim;
    8. inicjowanie projektów z zakresu nowoczesnego zarządzania w kulturze i edukacji dla świadomego odbioru kultury;
    9. organizowanie szkoleń, seminariów i konferencji, w szczególności dla animatorów kultury i pracowników instytucji kultury;
    10. realizację misji eksperckich, w tym różnych form doradztwa merytorycznego dla twórców profesjonalnych i nieprofesjonalnych;
    11. uczestnictwo w międzynarodowych projektach kulturalnych;
    12. prowadzenie działalności wydawniczej;
    13. promocję dziedzictwa kulturowego Mazowsza;
    14. realizację zadań zleconych przez Zarząd Województwa Mazowieckiego.

§ 7.

  1. Działalność Instytutu w zakresie realizacji profesjonalnych spektakli i widowisk teatralnych, o których mowa w § 6 pkt 1 organizowana jest w oparciu o sezony artystyczne, na które ustala się plany repertuarowe.
  2. Sezon artystyczny rozpoczyna się w dniu 1 września, a kończy się w dniu 31 sierpnia następnego roku.

§ 8.

Instytut wyodrębnia w swojej strukturze organizacyjnej jednostkę wyspecjalizowaną – Mazowiecki Fundusz Filmowy.

§ 9.

W realizacji zadań statutowych Instytut może współpracować z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświaty i kultury, mediami, a także innymi osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.

ROZDZIAŁ III

Organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania

§ 10.

  1. Organem Zarządzającym Instytutem jest Dyrektor Instytutu zwany dalej „Dyrektorem”,
  2. Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
  3. Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez Zarząd Województwa Mazowieckiego w trybie przewidzianym ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

§ 11.

  1. Dyrektor organizuje pracę Instytutu i odpowiada za całokształt jego działalności.
  2. Do zakresu zadań Dyrektora należy w szczególności:
    1. kierowanie sprawami związanymi z działalnością statutową i administracyjną Instytutu;
    2. podejmowanie działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zmierzających do funkcjonowania Instytutu na najwyższym poziomie;
    3. sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem i ochroną mienia Instytutu;
    4. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej;
    5. wydawanie zarządzeń, regulaminów i innych aktów wewnętrznych Instytutu;
    6. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Instytutu oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy;
    7. przedstawianie Zarządowi Województwa Mazowieckiego oraz właściwym instytucjom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych.

§ 12.

Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy nie więcej niż dwóch Zastępców Dyrektora, powoływanych i odwoływanych przez niego, za zgodą Zarządu Województwa Mazowieckiego.

§ 13.

Dyrektor może powołać i odwołać Radę Artystyczną jako organ doradczo-opiniodawczy w sprawach działalności Instytutu.

§ 14.

Dyrektor, w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Zarządu Województwa Mazowieckiego oraz działających w Instytucie organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców, nadaje Instytutowi regulamin organizacyjny, określając w nim w szczególności: strukturę organizacyjną Instytutu, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Instytutu, osoby kierujące komórkami organizacyjnymi Instytutu, zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Instytutu, zasady zastępowania osoby kierującej Instytutem w czasie jej nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Instytucie.

§ 15.

  1. Zarząd Województwa Mazowieckiego może powierzyć zarządzanie Instytutem Zarządcy, w trybie przewidzianym ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Do wyboru Zarządcy stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn.zm.[1]).
  2. W przypadku powierzenia zarządzania Instytutem Zarządcy, wykonuje on odpowiednio uprawnienia i czynności przewidziane dla Dyrektora, o których mowa w § 10 ust.2, § 11, § 13, §14, § 16 ust. 2, § 18 ust.1.

ROZDZIAŁ IV

Źródła finansowania

§ 16.

  1. Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Plan finansowy sporządzany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. poz. 885 z późn. zm.[2])
  3. Działalność Instytutu finansowana jest w szczególności z:
    1. wpływów z realizacji zadań, o których mowa w § 5 i § 6 Statutu;
    2. wpływów ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
    3. wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
    4. dotacji podmiotowych i celowych z budżetu państwa lub Samorządu Województwa Mazowieckiego;
    5. środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych zewnętrznych źródeł;
    6. wpływów z prowadzonej przez Instytut działalności dodatkowej, o której mowa w § 20.
  1. Samorząd Województwa Mazowieckiego przekazuje Instytutowi środki finansowe w formie dotacji:
    1. podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
    2. celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
    3. celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
  1. Dyrektor Instytutu jest zobowiązany do pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania, o których mowa w ust. 3 pkt 5.

§ 17.

Zaciągnięcie przez Instytut kredytu lub pożyczki wymaga uzyskania zgody Zarządu Województwa Mazowieckiego.

§ 18.

  1. Oświadczenia woli w imieniu Instytutu składa Dyrektor lub osoby przez niego upoważnione.
  2. Główny Księgowy lub osoba przez niego upoważniona, składa podpis na dokumencie dotyczącym czynności prawnej, z której wynika zobowiązanie finansowe.

§ 19.

Organem zatwierdzającym sprawozdania finansowe, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.[3]) jest Zarząd Województwa Mazowieckiego.

§ 20.

  1. Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność inną niż działalność kulturalna, w zakresie zbieżnym z jego zadaniami statutowymi.
  2. Środki uzyskane z dodatkowej działalności mogą być wykorzystane wyłącznie na realizację zadań statutowych Instytutu.

ROZDZIAŁ V

Przepisy końcowe

§ 21.

Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu może dokonać Sejmik Województwa Mazowieckiego na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.

§ 22.

Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.

[1] Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2013 r., poz. 984, 1047 i 1473 oraz z 2014 r. poz. 423.

[2] Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2013 r., poz. 938 i 1646 oraz z 2014 r. poz. 379.

[3] Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U z 2013 r. poz. 613.

  • Podpisał/a: Magdalena Denko
  • Opublikował/a: Jacek Zieliński
  • Dokument z dnia: 7 lutego 2011
  • Publikacja dnia: 22 stycznia 2025
Dokument oglądany: razy

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

Przejdź do paska narzędzi